Ressurser
- Grammatisk ordliste
- Intro til lærerressursen
- Kapittelåpnere
- Hvordan utvikle skriveferdigheten?
- Om å lære tysk med Los geht’s
- Pedagogiske leker
- Årsplaner
Kapittelåpnere
Det er mange fine bilder i Los geht’s! og disse bildene er små tekster i seg selv. Elever liker godt å jobbe med bilder, og mange kan snakke mye mer rundt et bilde enn om en skriftlig tekst. I Los geht’s! begynner hver leksjon begynner med en kapittelåpner, en såkalt pretekstuell side. Denne siden består av bilder som er ment å være en tematisk oppstart til leksjonen. Det følgende er noen tips til spørsmål du som lærer kan bruke i forbindelse med bilder du finner i leksjonene. Spørsmålene må selvsagt nivåjusteres i forhold til hvor man befinner seg i tyskundervisningen.
- Finn så mange substantiver du kan på bildet. (med eller uten ordbok)
Del dem inn i hankjønn, hunkjønn og intetkjønn. - Finn så mange verb som mulig på bildet. (med eller uten ordbok)
Bøy noen av dem i alle personer.
Hvilke verb er sterke og hvilke er svake? - Hvor mange farger finner du på bildet? (med eller uten ordbok)
Hvor mange adjektiver finner du? (med eller uten ordbok) - Hvor mange ord som finnes på bildet kan du på tysk? (Lag gjerne konkurranse i klassen.)
- Grupper ordene på bildet (farger, personer, klær, planter, dyr …).
- Skriv spørsmål til en av personene på bildet. Hva svarer han eller hun?
- Hvem ser du på bildet?
- Hva gjør personen/e?
- Hva tror du de tenker på?
- Hva ser de på?
- Hvordan ser personen/e ut?
- Hva har de på seg?
- Hvor bor de? Beskriv bostedet.
- Hva jobber de med?
- I hvilket humør er personen/e?
- Hva er yndlingsmaten/-filmen/-musikken/-landet etc. til en av personene på bildet?
- Skriv en tekst om/til bildet. Det kan være en dagbokside/et intervju/en mail/en indre monolog etc.
- Liker du bildet? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvilken årstid er det?
- Hvor er bildet fra?
- Skriv en fortelling om en av personene/dyrene/bygningene etc. på bildet.