Ressurser

Kapittelåpnere

Det er mange fine bilder i Los geht’s! og disse bildene er små tekster i seg selv. Elever liker godt å jobbe med bilder, og mange kan snakke mye mer rundt et bilde enn om en skriftlig tekst. I Los geht’s! begynner hver leksjon begynner med en kapittelåpner, en såkalt pretekstuell side. Denne siden består av bilder som er ment å være en tematisk oppstart til leksjonen. Det følgende er noen tips til spørsmål du som lærer kan bruke i forbindelse med bilder du finner i leksjonene. Spørsmålene må selvsagt nivåjusteres i forhold til hvor man befinner seg i tyskundervisningen.

  1. Finn så mange substantiver du kan på bildet. (med eller uten ordbok)
    Del dem inn i hankjønn, hunkjønn og intetkjønn.
  2. Finn så mange verb som mulig på bildet. (med eller uten ordbok)
    Bøy noen av dem i alle personer.
    Hvilke verb er sterke og hvilke er svake?
  3. Hvor mange farger finner du på bildet? (med eller uten ordbok)
    Hvor mange adjektiver finner du? (med eller uten ordbok)
  4. Hvor mange ord som finnes på bildet kan du på tysk? (Lag gjerne konkurranse i klassen.)
  5. Grupper ordene på bildet (farger, personer, klær, planter, dyr …).
  6. Skriv spørsmål til en av personene på bildet. Hva svarer han eller hun?
  7. Hvem ser du på bildet?
  8. Hva gjør personen/e?
  9. Hva tror du de tenker på?
  10. Hva ser de på?
  11. Hvordan ser personen/e ut?
  12. Hva har de på seg?
  13. Hvor bor de? Beskriv bostedet.
  14. Hva jobber de med?
  15. I hvilket humør er personen/e?
  16. Hva er yndlingsmaten/-filmen/-musikken/-landet etc. til en av personene på bildet?
  17. Skriv en tekst om/til bildet. Det kan være en dagbokside/et intervju/en mail/en indre monolog etc.
  18. Liker du bildet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  19. Hvilken årstid er det?
  20. Hvor er bildet fra?
  21. Skriv en fortelling om en av personene/dyrene/bygningene etc. på bildet.

Kapittelåpnere

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen
Eller

BM dbok Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen
Eller logg inn