Ressurser
- Grammatisk ordliste
- Intro til lærerressursen
- Kapittelåpnere
- Hvordan utvikle skriveferdigheten?
- Om å lære tysk med Los geht’s
- Pedagogiske leker
- Årsplaner
Korleis utvikle skriveferdigheita?
Hvordan utvikle skriveferdigheten (pdf, 315 kb)
- Fra ord til setning
- Fra setning til tekst (konjunksjoner, subjunksjoner, tekststruktur, sjanger)
- Fra å reprodusere tekst til kreativ skriving
I nybegynnerundervisningen må elevene trene på å konstruere enkle setninger |
Etter hvert må setningene utvikles til hele tekster |
Jobbe med ordforråd, setningsoppbygging, ordstilling |
Skrive ulike sjangre |
Legge til rette for ulike skrivesituasjoner |
Enkle skriveøvelser
- Kombinere ord og bilde
- Lage assosiogrammer til ulike temaer (am Bahnhof, in der Schule, etc.)
- Finne motsetninger (Antonyme finden)
- Kryssord
- Bruke alfabetet og finne flest mulig ord til hver bokstav (1. time tysk)
- Lage setninger av „Wortsalat“
- Oppgave: Das Alphabet
- Affe, Ameise, Arbeit, Auto…
- Bier, Buch, Baden, BMW…
- Cola, Currywurst, Chor, Chemnitz…
- Ding, Dame, dumm, Dortmund, Dorf…
- Essen, Esel, Eltern, einsam…
- Fisch, Familie, Fantasie, Film, froh…
- Jobbe med rettskriving: Diktat
- Lese en tekst, elevene skriver spørsmål til teksten
- Skrive for så å snakke: En elev leser en tekst avsnitt for avsnitt, medeleven tar notater, og bruker deretter notatene til å forklare teksten tilbake for den som leste
- Bruke fotografier/bilder for å lage fiktive personfortellinger
- Bruke kunstbilder som skrivemotivasjon (Følelser, skildre inntrykk, lage en historie)
- Bruke bilder som skrivemotivasjon (f.eks „Mein Zimmer“ eller „Meine Familie“)
Oppgave: Meine Stadt
Oppgave: Was geschah mit dem Musiker?
Oppgave: Mein Haus
- Skrive en tekst fra en annen synsvinkel (f.eks. „Rødhette“ fra ulvens synsvinkel)
- Skrive „Rødhette“ i riktig rekkefølge ut fra bilder
- Bilder fra historiske begivenheter („Wiedervereinigung“, „2. WK“)
Musikk og film som skrivemotivasjon
- Skrive om innholdet i sangtekster eller filmer (eventuelt med bilder som støtte) (Fettes Brot „An Tagen wie diesen“)
- Øvelse: Skriv filmens historie fra perspektivet til en annen enn hovedpersonen
- Skriv et brev til en venn og fortell om innholdet i en film du liker/ikke liker, og fortell hvorfor vennen din (ikke) bør se filmen
- Skriv en filmanmeldelse/musikkanmeldelse
Skrive fortsettelse
”Fräulein Seesenheim kam abends spät erst ins Hotel. Sie öffnete die Zimmertür und machte Licht. Ein fremder Mann lag auf ihrem Bett. War er tot?“