Ressurser

Korleis utvikle skriveferdigheita?

Hvordan utvikle skriveferdigheten (pdf, 315 kb)


  1. Fra ord til setning
  2. Fra setning til tekst (konjunksjoner, subjunksjoner, tekststruktur, sjanger)
  3. Fra å reprodusere tekst til kreativ skriving
I nybegynnerundervisningen må elevene trene på å konstruere enkle setninger
Etter hvert må setningene utvikles til hele tekster
Jobbe med ordforråd, setningsoppbygging, ordstilling
Skrive ulike sjangre
Legge til rette for ulike skrivesituasjoner

Enkle skriveøvelser

  1. Kombinere ord og bilde
  2. Lage assosiogrammer til ulike temaer (am Bahnhof, in der Schule, etc.)
  3. Finne motsetninger (Antonyme finden)
  4. Kryssord
  5. Bruke alfabetet og finne flest mulig ord til hver bokstav (1. time tysk)
  6. Lage setninger av „Wortsalat“
  7. Oppgave: Das Alphabet
    • Affe, Ameise, Arbeit, Auto…
    • Bier, Buch, Baden, BMW…
    • Cola, Currywurst, Chor, Chemnitz…
    • Ding, Dame, dumm, Dortmund, Dorf…
    • Essen, Esel, Eltern, einsam…
    • Fisch, Familie, Fantasie, Film, froh…
  8. Jobbe med rettskriving: Diktat
  9. Lese en tekst, elevene skriver spørsmål til teksten
  10. Skrive for så å snakke: En elev leser en tekst avsnitt for avsnitt, medeleven tar notater, og bruker deretter notatene til å forklare teksten tilbake for den som leste
  11. Bruke fotografier/bilder for å lage fiktive personfortellinger
  12. Bruke kunstbilder som skrivemotivasjon (Følelser, skildre inntrykk, lage en historie)
  13. Bruke bilder som skrivemotivasjon (f.eks „Mein Zimmer“ eller „Meine Familie“)

Oppgave: Meine Stadt

Oppgave: Was geschah mit dem Musiker?

utvikle skriveferdigheten_02.jpg

Oppgave: Mein Haus

utvikle skriveferdigheten_01.jpg

  1. Skrive en tekst fra en annen synsvinkel (f.eks. „Rødhette“ fra ulvens synsvinkel)
  2. Skrive „Rødhette“ i riktig rekkefølge ut fra bilder
  3. Bilder fra historiske begivenheter („Wiedervereinigung“, „2. WK“)

Musikk og film som skrivemotivasjon

  1. Skrive om innholdet i sangtekster eller filmer (eventuelt med bilder som støtte) (Fettes Brot „An Tagen wie diesen“)
  2. Øvelse: Skriv filmens historie fra perspektivet til en annen enn hovedpersonen
  3. Skriv et brev til en venn og fortell om innholdet i en film du liker/ikke liker, og fortell hvorfor vennen din (ikke) bør se filmen
  4. Skriv en filmanmeldelse/musikkanmeldelse

Skrive fortsettelse

”Fräulein Seesenheim kam abends spät erst ins Hotel. Sie öffnete die Zimmertür und machte Licht. Ein fremder Mann lag auf ihrem Bett. War er tot?“

Korleis utvikle skriveferdigheita?

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen
Eller

BM dbok Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen
Eller logg inn